Ne menjen agyunkra a karácsony!

Mi játszódik le az agyban vásárlás közben? Tudunk-e egyáltalán tudatosak maradni?

Cikkünkből kiderül, hogy egy kis odafigyeléssel nemcsak a pénztárcánknak tehetünk jót, hanem a lelkivilágunknak is.

Az advent időszakának a befelé fordulásról és a mögöttünk hagyott év történéseinek összegzéséről, valamint lezárásáról kellene szólnia. Ehhez képest a karácsonyt megelőző heteket a rohanás, az év végi hajtás és a boltokban való tolongás jellemzi. A következő összeállításunkban annak járunk utána, hogy az ajándékok utáni hajszánkat mi idézi elő, és vásárlás közben milyen folyamatok zajlanak le bennünk. Egy kis tudatossággal és odafigyeléssel nemcsak a pénztárcánknak tehetünk jót, hanem a lelkivilágunknak is.

A vásárlás egyszerre érzelmi és racionális döntés

Egyes tanulmányok szerint a vásárlás egy ősi ösztön. Bármilyen hihetetlen, ez még gyűjtögető és vadászó eleinktől maradt ránk, akárcsak az a jó érzés, amely akkor tölt le bennünket, hogyha a vágyott terméket megkaparintottuk. Vásárlás közben több agyi terület is működésbe lép. Egyes neurológusok ezt idegi kötélhúzáshoz hasonlítják. Mikor egy termék megragadja a figyelmünket, akkor agyunk jutalomközpontja fokozott dopamintermelésbe kezd, amely hatására kellemes érzés önt el minket. Ugyanakkor az árak szemlélésekor az a terület is bekapcsol, amely a veszteség érzését közvetíti felénk.

A reklámok nem véletlen hatnak elsősorban az érzelmeinkre. De természetesen észszerű okokkal is alátámasztják hirdetésüket a cégek, amelyekkel azt üzenik a vásárlóknak, hogy az ő termékük megvásárlása létszükséglet a számunkra. Érdekes jelenség, amelyet több kutatás is alátámasztott, hogy miután a kosarunkba helyeztünk egy több szempontból is hasznosnak ítélt terméket, utána hajlamosak vagyunk valamilyen felesleges apróságot is mellé tenni.

Személyiségünk is, nemünk is befolyásolja vásárlási szokásainkat

A megfigyelések szerint a külvilág felé nyitott, könnyen ismerkedő, úgynevezett extrovertált személyiségekre vásárlásaik során nagyban hat a környezetük, valamint az áru külseje és presztízsértéke. Velük szemben a befelé forduló, introvertált egyéniségek megfontoltabbak miközben róják a köröket a boltok polcai között. Nagyobb figyelmet fordítanak a részletekre, elemzők, és kevésbé hajlamosak felindulásból vásárolni.

A sztereotípia szerint a hölgyeket jobban elkapja időnként a „boltkór”, mint az urakat. Ez részben helytálló is, mivel a két nem tagjai máshogy viselkednek vásárlás közben is. A nők szeretnek betérni több üzletbe is, összehasonlítják az egyes boltok kínálatát, árait, alaposan megvizsgálják a kihelyezett árukat. Előszeretettel kérdeznek, elegyednek beszédbe az eladóval, és ha van rá mód, ki is próbálják a termékeket, mielőtt megvásárolnák azokat.

A férfiak rendszerint célratörőbbek e területen is. Elhatározzák, hogy mit szeretnének venni, és megpróbálják azt mielőbb fellelni. A böngészéshez, a részletes vizsgálathoz általában nincs türelmük.

hirado.hu

Read previous post:
Jelentős különbségek

A harmadik fordulóban a listavezető "agyonverte" a sereghajtót, de a Valkó is nyolcat rámolt. Eredmények és tabella.

Close